Ons is op vakansie gewees! - Reisverslag uit Genadendal, Zuid-Afrika van Eva Coenders - WaarBenJij.nu Ons is op vakansie gewees! - Reisverslag uit Genadendal, Zuid-Afrika van Eva Coenders - WaarBenJij.nu

Ons is op vakansie gewees!

Blijf op de hoogte en volg Eva

15 April 2014 | Zuid-Afrika, Genadendal

Wat gaat de tijd toch snel zeg! Alweer bijna 10 weken zitten we hier en dat betekent dus dat we alweer over de helft zijn. Met die gedachten, raak ik zelfs al lichtelijk in de stress, want als de komende twee maanden ook zo snel gaan, dan wil ik echt nog lang niet weg hier!

Ook was mijn laatste update stiekem al een maand geleden. Een hoop te vertellen dus!

In het weekend van 21 maart zijn we naar Kaapstad geweest. Ik moet eerlijk bekennen dat we dat weekend vooral de Longstreet hebben gezien en de nachten hebben geleefd. Hoewel we op de 21e wel overdag een festival hadden. Het bekende ‘WE ARE ONE COLOUR’ festival. Met onze gekleurde kleren, een heerlijk muziekje, een lekker wijntje en de tafelberg op de achtergrond, was het een super leuke dag!

Het weekend erop begon onze vakantie. Daar had ik natuurlijk ontzettend naar uitgekeken, want pap en mam kwamen me opzoeken!! Op vrijdag kwamen ze naar Genadendal (ze waren al vanaf dinsdag in Kaapstad). Deze dag heb ik ze Genadendal en mijn stageschool natuurlijk geshowd. Zaterdagochtend zijn we vertrokken naar Montagu. We hadden een mooie route en maakten hier en daar een stop bij een mooie view, bijvoorbeeld bij de Kogmanskloof, echt prachtig! Montagu is een mooie plaats, maar wel erg rustig (veel te rustig voor mij in ieder geval). De volgende dag vertrokken we richting Oudtshoorn. Toen we Oudtshoorn inreden zag het er beduidend levendiger uit. Sowieso is het veel groter en is er meer te beleven dan in Montagu, maar we hadden het geluk dat er die week een festival was. Het Klein Karoo Nationaal Kunstfestival. Maar voordat we ons konden laten gaan op het festival, zijn we ’s middags eerst naar een Ostrichfarm geweest. Oudtshoorn staat namelijk bekend om de vele struisvogels. Hier hebben we een rondleiding gehad, letterlijk tussen de struisvogels door. En als kers op de taart heb ik ook nog een ritje op een struisvogel gereden. Pooh dat ging echt wel hard. Ik was blij toen ik weer veilig met beide benen op de grond stond! ’s Avonds zijn we dus een kijkje gaan nemen bij het festival en dat was zeer geslaagd!
De volgende morgen stond ons wekkertje op 5.30 uur (!!) Om 6.00 uur stond er namelijk een meerkat adventure gepland. Een meerkat is het Nederlandse stokstaartje. We gingen met een grote groep mensen naar een weiland en met onze stoelen onder onze armen zijn we ongeveer 500m het weiland ingelopen. Daar kwamen we terecht bij de holen. Toen de zon was opgekomen, kwamen ook de meerkatten tevoorschijn. Eerst laten ze zich opwarmen door de zon om vervolgens de hele dag op pad te gaan naar voedsel. Veel meer bezigheden hebben deze beesten niet. Toch wist de gids ons verbazingwekkend veel te vertellen over de meerkat. Het schijnt heel bijzonder te zijn om dit te kunnen zien in het wild. Er zijn namelijk maar drie plekken op de wereld waar dit kan.
De volgende dag zijn we vertrokken naar Tsitsikamma. Onderweg zijn we gestopt bij de Bloukransbrug. Met zijn 216m, is dit de hoogste brug ter wereld waar je van kunt bungeejumpen. Natuuuuurlijk hebben we dat overgeslagen. Haha, hoewel het me best wel gaaf lijkt, maar toch zei er iets in me dat ik dit veel te eng zou vinden. In Tsitsikamma verbleven we in een huisje in the middle of nowhere. We moesten kilometers over de onverharde weg om bij het park te komen. We vroegen ons echt af waar we in godsnaam terecht zouden komen, maar we kwamen bij iets ongelofelijks moois aan. Hier in de omgeving zijn we naar het olifantenpark gegaan. We mochten de olifanten aanraken (warm en harig) en voeren. Wat een beesten zijn dat zeg! Echt enorm groot! Maar ondanks mijn toch wel een beetje knikkende knieën was het heeeel erg gaaf om tussen de olifanten te lopen! De volgende bestemming was Knysna. Dit ligt niet heel ver van Tsitstikamma af en omdat we daar nog niet uitgekeken waren, zijn we hier nog naar het National Park geweest. Hier zijn de bekende hangbruggen, waar we o.a. over gewandeld hebben, omringd door een prachtige natuur. Ook hebben we getokkeld over de watervallen. En zijn we naar Monkeyland geweest. In eerste instantie klonk dit nogal kinderachtig, maar niets was minder waar. De rondleiding door het bos, in gezelschap van vele vele apen was heel cool! We mochten echter geen contact zoeken met ze, want ze zijn alles behalve lief!
Onze reis eindigde met een safari dicht bij Albertinia. We hadden twee keer een tour. De eerste trip was om half 5 ’s middags en de tweede was de volgende ochtend om 7 uur. In een jeep vertrokken we de natuur in. Nog geen kilometer van ons verblijf af, kwamen we de gaafste dieren tegen. We hebben de hele big five gezien (buffel, olifant, leeuw, cheetah en neushoorn). Echt meeeeeeega cool! We waren zooooo dicht bij! Waardoor ik niet heeeel chill in die wagen zat, maar gelukkig kreeg ik er steeds meer vertrouwen in dat er niets geks zou gebeuren. Ook hebben we zebra’s, giraffen, een nijlpaard, springbokken en nog meer van dat soort dieren gezien. Echt totaal niet verwacht dat we zoveel zouden zien, geweldig!!

Na de hele gave week, was het eind van de vakantie toch echt in zicht. Pap en mam hebben mij thuis afgezet en zijn zelf nog twee dagen in Stellenbosch geweest en voor hen zat toen de vakantie er ook weer op. Toen ik thuis kwam, stond er een welkomstcomité van 6 kids op me te wachten, die me zoooo lief in de armen vlogen! Ik had de kinderen natuurlijk ook gemist, dus ik vond het niet erg dat stage de volgende dag weer van start ging.

Op stage gaat het lekker z’n gangetjes! We hebben de taal al veel beter onder de knie, want deze viel in het begin toch nog wel tegen. Wel hebben we laatst nog een belangrijk woordje over het hoofd gezien. Het woordje ‘poes’ stond namelijk in één van onze woordlijsten. Een prima, klankzuiver woord dachten wij. Nou, jullie begrijpen vast en zeker wat dat woord betekent, als ik zeg dat dit woord hier absoluut niet wordt uitgesproken..
We zijn bezig met een tussentijdse evaluatie, om per kind te kijken hoe de afgelopen tijd is verlopen en waar we de komende tijd aan gaan werken. Dit is ook handig voor de studenten, die na ons komen (gelukkig in augustus al), zodat zij een goed beeld van de kinderen krijgen.
In de vakantie heeft Yvonne een kwartet gemaakt van alle letters, alle klanken en van woorden. We zijn nu dus ook volop aan het kwartetten. De kinderen vinden dit best lastig en snappen de logica van het spelletje nog niet helemaal (lees: helemaal niet), maar dat komt vanzelf.
In het vorige verslag vertelde ik over een jongen die geen Afrikaans spreekt. In het begin was ik echt radeloos wat ik nou met hem aan moest. Gelukkig gaat dit nu ook steeds beter. Ik behandel telkens een nieuw thema en doe rondom dit thema allerlei speelse oefeningen. We hebben het over het lichaam gehad en we zijn nu bezig met de kleuren. In het begin was hij nogal schuw en onzeker. Ik merk dat hij er steeds meer plezier in krijgt en hij begint zelfs al een beetje ondeugend te doen en grapjes te maken (gelukkig maar!).

Afgelopen week hebben we de hele week super lekker weer gehad. Het is hier nu herfst, maar de temperaturen stegen telkens flink boven de 30 graden! Afgelopen vrijdag was ik jarig. Aangezien we het hele weekend al naar Kaapstad zouden gaan, vond ik het niet erg om het donderdagavond rustig aan te doen. In m’n slobber slobber outfit, hadden Richelle, Yvonne en ik een heerlijk gooische vrouwen avondje. (Btw, laatst zaten we gooische vrouwen te kijken met wat kinderen en toen Claire van Kampen in beeld kwam, zeiden zelfs zij al ‘juffrou Eva’… nou thanks!) Om 12 uur kwamen in één keer de anderen van de groep binnenwandelen en hebben ze me jarig gemaakt! Ik had écht niets door, maar het was echt super leuk en kei lief!!
Op mijn verjaardag was het zo’n 35 graden, dus moesten we wel een bezoekje aan het strand brengen. Daarna reden we richting Kaapstad naar ons vaste hostel, wat we inmiddels ook al als thuis beschouwen. Eerst zijn we uit eten geweest in een tapasrestaurant, echt super lekker! Daarna gingen we samen met wat studenten uit Grabouw naar club 31. In onze jurkjes, rokjes en blouses (verplichte dresscode) liepen we naar het ABSA (dat is een bank hier) gebouw. De lift bracht ons naar de 31e verdieping, waar we echt een kei gave stapavond hadden (met natuurlijk een mooi uitzicht over Kaapstad, wauw!!) Echt een hele leuke verjaardag gehad, al moet ik zeggen dat ik met 35 graden, in Zuid-Afrika niet echt het gevoel had dat het 11 april was.

Deze week en volgende week hebben we weer stage en dan staat er al weer een vakantie voor de deur. Deze vakantie ga ik met Debbie en Richelle (twee meiden van onze groep) een weekje op vakantie. Daarover zal ik jullie in het volgende verslag weer updaten!

Ik hoop dat het met jullie ook allemaal goed gaat! Zijn de tentgangers al aan het aftellen? Alvast heeeel veel plezier allemaal bij de tent (die ga ik wel echt missen!!).

Liefs vanuit het nu nog zonnige Genadendal (helaas gaat de herfst die wij in Nederland kennen, zich hier vanaf april/mei ook laten zien).

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Eva

Actief sinds 08 Jan. 2014
Verslag gelezen: 295
Totaal aantal bezoekers 7085

Voorgaande reizen:

07 Februari 2014 - 11 Juni 2014

Zuid-Afrika

Landen bezocht: