alleen maar genieten! - Reisverslag uit Genadendal, Zuid-Afrika van Eva Coenders - WaarBenJij.nu alleen maar genieten! - Reisverslag uit Genadendal, Zuid-Afrika van Eva Coenders - WaarBenJij.nu

alleen maar genieten!

Blijf op de hoogte en volg Eva

18 Maart 2014 | Zuid-Afrika, Genadendal

Lieve lezers,

Deze week zitten we hier al 6 weken (tijd gaat écht wel snel).
Vorige week vrijdag hebben we het aangedurfd om met ons krottebakje zo’n 500 km rond te touren. We zijn naar het zuidelijkste puntje van Afrika gereden in l’Agulhas. Hier ontmoeten de Atlantische- (koude) en de Indische (warme) oceaan elkaar. Daar spraken we mensen, die ons absoluut adviseerden om naar Arniston te gaan. Dit is namelijk een ongelofelijk mooie plek. Onze dag eindigde bij een restaurantje in Hermanus.
De volgende dag zijn we naar studentenstad Stellenbosch geweest. Natuurlijk waren er weer wat opstartproblemen. Dit keer waren de accu’s uit twee auto’s gejat. Tot nu toe zijn wij op dit gebied nog niet de sjaak geweest, maar ik ben benieuwd voor hoe lang nog… In Paarl hebben we een hoge rots beklommen. Daarna hebben we wijntjes geproefd bij de wijnproeverij in Stellenbosch. ’s Avonds stond er een huisfeest in een studentenhuis (zeg gerust villa) op het programma. Via via hebben we een plekje op de gastenlijst weten te bemachtigen (jezus, wat was deze lang!!). Nou dat was me ’t feestje wel hoor. Het deed ons denken aan zo’n Amerikaans huisfeest die je ook altijd in films ziet, dus dan weet je het wel. Het was alleen jammer dat iemand het nodig vond om iets in ’t drankje te doen van een medestudent. Op dat soort momenten word je er weer aan herinnert dat je écht goed moet blijven opletten, ook al voelen zoveel dingen al heel vertrouwd.

Op stage gaan dit baie lekker! Het is erg leuk dat we alle leerlingen individueel begeleiden (dit creëert echt een speciale band). Dit moet ook wel, want de beginsituatie is bij iedereen weer anders.
Op dit moment ben ik bezig met:
- Letters aanleren
- Klanken aanleren
- Technisch lezen
- Het b/d probleem (ook heel herkenbaar in Nederland)
- Tempo lezen
- Duo lezen

Om het niet te saai te maken, is het leuk om oefeningen te doen op een speelse manier. De (letter, klanken, woorden) memory en het op de timer lezen (wedstrijdje met zichzelf) zijn wel de favorieten. De kinderen zijn super enthousiast en zijn er al, voordat je ze überhaupt hebt vertelt dat zij aan de beurt zijn. Dit weten zij al heel goed zelf en soms op de gok, in de hoop dat… Ook vragen de andere kinderen of zij ook niet heel toevallig op onze lijst staan. Als wij ze dan moeten teleurstellen zeggen ze ‘Ek kan ook nie baie goed lees nie’ (uhuh!) En wat is het ongelofelijk leuk om vooruitgang te zien (al zijn dit kleine stapjes). De kinderen zijn dan zo trots en blij (en ik uiteraard ook)!  Er zit ook een kindje bij die geen Afrikaans én geen Engels kan praten. Hij woont nog maar twee maanden in Zuid-Afrika. Hij praat swahilisch, dus nu moet ik hem afrikaans leren, terwijl ik het zelf nog volop aan het leren ben. Ik wil hem wel graag helpen natuurlijk, dus dat is echt een projectje.

In het vorige verslag vertelde ik al dat er kinderen zijn die het huis van de juffen hebben ontdekt. In tussentijd wonen ze nog net niet bij ons in huis. Wel hebben ze al hun eigen beker en bordje. Ze komen elke dag een toebroodjie (boterham) eten, waarna ze vervolgens nog 5 keer komen binnenwandelen. Niet altijd even handig van ons om dit toe te staan, want roddels verspreiden zich snel. Zo stonden er zojuist bijvoorbeeld nog twee kinderen voor de deur die om water vroegen. Tja, daar zeg je ook geen nee tegen. Dus ik ben bang dat het einde zoek is.

Tijdens het typen van dit verslag ben ik nog steeds aan het nagenieten van een super super super gaaf weekend!! Vrijdag vertrokken we met twee auto’s naar Kaapstad. Toen we ruim over de helft waren, roken we een brandlucht. Het zal je vast niet verrassen dat dit van de auto achter ons was en ja die hoorde bij ons! De rem deed het niet meer zo goed. We konden de oorzaak niet echt opzoeken, want de motorkap kon (kan) niet meer open. Bij het eerstvolgende tankstation zijn we gestopt, in de hoop dat zij iets zouden hebben waarmee we de motorkap open konden maken (niet dus). Het belletje naar een autogarage in de buurt gaf ons de mededeling dat hij er over twee uur zou zijn. Twee uur wachten was nou niet echt de gedachten die wij hadden over de invulling van die vrijdagmiddag en of er echt iemand komt is ook altijd nog maar weer de vraag. Na een half uur zijn we toch maar weer verder gaan rijden en gelukkig was het weer te doen. Maar écht die auto’s van ons… Ik wil niet eens weten hoe onveilig die dingen zijn.
Aangekomen in Kaapstad hebben we eerst geshopt (dat hadden we in Kaapstad nog niet gedaan… hoe is het mogelijk?!) We hebben de Green Market Square bezocht, super leuk!! Nadat we eigenlijk nog helemaal niet uit gewinkeld waren, moesten we toch weer verder. Niet dat we iets heel vervelends gingen doen, want een bezoekje aan de Tafelberg klinkt niet heel verkeerd toch?! Wat was dit prachtig! Zo prachtig dat Thomas spontaan op zijn knieën is gegaan voor Richelle. Dit kwam iets te geloofwaardig over bij de mensen op het terras, die hard applaudisseerden. Dit succes is ’s avonds tijdens het uit eten nog even herhaald. Ook dit keer voerden zij weer een geslaagde act op. Zowel het personeel als de mensen op het terras waren overtuigd en feliciteerden hen met een fles champagne en een gratis dessert voor het ‘aanstaande bruidspaar’ (jullie mogen dit vaker doen!). De avond eindigde in de Longstreet, waar de nodige drankjes en dansjes weer zijn gedaan.

De volgende ochtend werden we om 8uur weer gewekt door de wekker. We gingen naar Khayelitsha. Dit is het grootste township van Kaapstad, met maar liefst 2 miljoen inwoners. We waren uitgenodigd om deze dag te voetballen tegen een voetbalteam uit dit township. We werden hartelijk ontvangen door de gastvrouw van het bed en breakfast. Ze heeft ons eerst een rondleiding gegeven. Tijdens de rondleiding gingen we ergens naar binnen, waar ons een smerige ‘verrassing’ stond te wachten. Het proeven van zelfgebrouwen bier. Nou…echt, dit was echt te ranzig voor woorden. Het is onmogelijk dat iemand dit voor z’n plezier wil drinken.
’s Middags werd er een leuk wedstrijdje gevoetbald. Ik heb uit voorzorg maar lekker aan de zijlijn gechilled, want het zou te zonde zijn als die knieën van mij het paragliden van de volgende dag zouden verpesten. Met een eindstand van 4-2 voor de tegenpartij mochten we zeker niet klagen (de townshippers zijn fanatiek & goed!!). De terugweg hebben Richelle en ik ons plekje in de auto afgestaan aan twee jongens uit het voetbalteam. Wij wilden namelijk wel eens een ritje maken in de achterbak (zie foto). Deze was gevuld met zo’n 20 jongens van het voetbalteam, maar ach twee meer of minder… Echt bizar dat het toegestaan is om zo de weg op te gaan, maar wel gezellig! Bij terugkomst werden we ontvangen door een heel weeshuis lieve kids, waarmee we lekker op straat hebben gedanst en vervolgens werd er weer gebraaid. Na deze super leuke dag, was het weer tijd om naar ons hostel terug te keren, ons even snel klaar te maken en weer te gaan longstreetten. Dat was een (iets te) gezellig avondje. Dat was zeker niet de planning, want zondagmorgen stonden er voor iedereen actieve en avontuurlijke activiteiten op de planning. Helemaal fris en fruitig waren we dus niet. Er was een groep die ging skydiven (BRR!), een groep die ging surfen en een groep die ging paragliden. Ik behoorde tot de laatste groep. Samen met drie anderen, zouden wij vanaf Lions Head gaan paragliden (350m hoog). Ik was vooral erg bang voor de start (het rennen). Hierover had ik namelijk niet de fijnste verhalen gehoord. Gelukkig is het bij mij allemaal goed gegaan en ooooooh wat was dat gaaf!!! Met een uitzicht over Kaapstad, Lions head, de Tafelberg, Robbeneiland en de zee, heb ik hier volop van genoten!
Daarna zijn we naar Muizenberg gereden. Hier was een deel van de groep aan het surfen, dus daar wilden wij even een kijkje gaan nemen. Op de terugweg kwamen we een grote markt tegen en voordat we het wisten, stonden we weer lekker rond te struinen op het marktje. Weer leuke souvenirs gekocht (heerlijk, die marktjes!). Echt, wat een super weekendje hebben we erop zitten!

Aankomende vrijdag gaan we met alle studenten naar het ‘WE ARE ONE colour Festival’ in Kaapstad. Deze kaartjes hadden we in Nederland al besteld, dus zeker weer iets leuks om naar uit te kijken!

& over 1.5 week komen pap en mam!! Samen met hen gaan ik een week op pad. Ik kan niet wachten!!!

Btw: foto’s voeg ik later nog toe! (wij gaan lekker zwemmen )

Baie dankie vir die lees!

• 18 Maart 2014 - 12:51

Emely:

Ooooooooooh Eef, wat heerlijk, wat doe je onwijs leuke en spannende dingen en wat schrijf je leuk. Keep us up to date avonturiertje. Ga je nog een keer naar zo'n kerkviering om te swingen? en doe je de walvissen de groeten van me. Take good care, Emely

• 18 Maart 2014 - 15:43

Jennifer:

Wauw Eva, ik ben weer helemaal up-to-date! Super leuk om te lezen en ik merk alweer dat jij ook in Afrika geen moeite hebt om te feesten ;-) Zit toch in de familie denk ik. Heeel veel plezier nog daar, geniet er maar lekker van. X Jennifer

• 18 Maart 2014 - 17:46

Renske:

Heey Eva gelukkig gaat alles goed in Zuid-Afrika.
    Mama en ik hebben samen het verhaal gelezen en wat heb jij al veel megemaakt.
    Paragliden wil ik ook wel een keer doen,het zag er zo cool uit niet normaal.
    En die foto`s waren ook echt heel mooi,en het uizicht ziet er ook fantastisch uit.
    Als het moch zou ik ook een keer naar je toe gaan,maar jamergenoeg mag het niet.
    We missen je super erig,ik wil je heel graag een dikke knuffel geven.
    Liefs Renske xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

• 18 Maart 2014 - 23:43

Mam:

Weer een geweldig verhaal Eva! Nog 1,5 week, wij kunnen ook niet wachten! Ik hoop wel dat we een iets betere auto ter beschikking hebben dan waar jullie nu mee rondtoeren :)