Weekendje Kaapstad & stage - Reisverslag uit Genadendal, Zuid-Afrika van Eva Coenders - WaarBenJij.nu Weekendje Kaapstad & stage - Reisverslag uit Genadendal, Zuid-Afrika van Eva Coenders - WaarBenJij.nu

Weekendje Kaapstad & stage

Blijf op de hoogte en volg Eva

02 Maart 2014 | Zuid-Afrika, Genadendal

Even weer een update vanuit Genadendal. Want ik heb weer een hoop leuks te delen. Vorig weekend zijn we met een groot deel van de groep (14 man) een weekend naar Kaapstad geweest. We vertrokken op vrijdagmiddag, met een stop bij Gordon’s Bay, want het was weer eens strandweer (vervelend!). ’s Avonds kwamen we aan bij ons hostel in Kaapstad. Time for dinner! Want het was alweer half 11 voordat we bij een restaurant waren. En na het eten….jullie raden het al: PARTYTIME! Eigenlijk was dit niet het plan, maar gelukkig waren er samen met mij, nog vier, die veel te nieuwsgierig waren! Dus zijn we maar eens een kijkje gaan nemen bij de oh zo beruchte Longstreet. We belandde in één of andere ‘zwarte club’ (te heerlijke muziek!!).

De volgende dag stond er een stukje cultuur en natuur op het programma. We reden een prachtige route waarbij we nog een paar keer uitgestapt zijn om het strand op te gaan en pinguïns te spotten . Toen zijn we naar ‘Cape point’ gegaan voor een prachtig uitzicht! Daarna was ‘Kaap de goede hoop’ aan de beurt: het meest zuidwesterlijke puntje van Afrika. Mooi mooi mooi & weer een prachtig uitzicht. Tijdens het wandelen zagen we struisvogels lopen. Zo gaaf! Toen we aankwamen zagen we een baviaan langs de weg. We hadden de waarschuwingsborden wel gezien, maar natuurlijk niet verwacht dat we al zo snel een baviaan tegen zouden komen. Dit moesten wij uiteraard even vastleggen, dus iedereen ging uit de auto voor een kleine fotoshoot. Maar toen kwam die baviaan op ons afgelopen. Met een hoop gegil (voornamelijk van de meiden dan ;)) en op ons allersnelst, zaten we net op tijd allemaal weer in de auto. Want we stonden oog in oog met die baviaan! Pfie… Dat was wel even spannend. Als je dan denkt weg te kunnen rijden, heb je het mis: de baviaan klom op de auto van de jongens voor ons. Echt te grappig, haha!

Vervolgens zijn we naar het strand in Bakoven gegaan. Hier hebben we vanaf de rotsen gekeken naar de zonsondergang. Gevolgd door een etentje uiteraard (ja, dat uit eten hier, gaat ook wel goed).

’s Avonds was het weer tijd om onze dansmoves te showen in Longstreet. Dit keer gingen we gezellig met z’n allen en ook de Grabouwers waren van de partij. Voor de verandering zijn we weer naar dezelfde tent gegaan als de dag ervoor & ook deze avond was zeer vermakelijk. We hebben helaas wel kennis gemaakt met de criminaliteit die hier duidelijk aanwezig is. Zo zijn er al twee telefoons gejat & werd er met pepperspray gespoten in de kroeg waar we ook nog even waren. Ook is er in ons dorp bij twee auto’s (van onze groep) ingebroken en bij één huis hebben ze geprobeerd in te breken. Dus dat zijn helaas de dingen waar je ook mee te maken krijgt (hopelijk niet te vaak).

Ook zijn we deze week weer naar stage geweest en ook daar gebeurt een heleboel. Ik ga de komende maanden 18 kinderen begeleiden uit graad 1, 2 en 3 (dat is dus groep 3, 4 en 5 in Nederland). Afgelopen week heb ik kennis gemaakt met de kids en hebben we geprobeerd om de beginsituatie in kaart te brengen. Het is ons alle drie opgevallen dat we veel meer jongens in onze groep hebben dan meiden. Ik begeleid 14 jongens en 4 meiden. We hebben van de week dus gekeken of ze alle letters en klanken kennen (en zo ja, welke?). Kinderen die al redelijk wat letters en klanken kenden, hebben we rijtjes met woorden laten lezen. Als dit ook nog redelijk ging, hebben we ze zinnen uit een boekje voor laten lezen. Gelukkig kon ik al deze dingen bij de kinderen uit graad 3 doen. Zij kennen alle letters gelukkig al wel (zoals het hoort!). De klanken zijn soms nog wat lastig. Ook voor ons, want ze spreken de klanken echt heel anders uit. De eu=ie, uu=ie, ui=ij, ee=ea, oo=oa. Bij het lezen vielen de verschillen pas echt op! Bijna alle kinderen ‘hakken en plakken’ nog (WAT!? Dat doen ze bij ons in groep 3…). En het leestempo bij de meesten was ook schrikbarend laag. Nou, dan kun je je voorstellen hoe het niveau van de kids uit graad 2 en 1 was. Graad twee kent ook de meeste letters al wel, maar zij kennen de klanken nog (bijna) niet. En graad 1 kent ook nog geen letters. Binnen deze gezamenlijke verschillen, zijn er natuurlijk ook nog weer andere verschillen. Dus dat betekent dat we voor bijna ieder kind een individueel programma moeten opstellen. Maar dat verdienen ze dik, dubbel en dwars, hoor! Dus daar gaan we ons eens even 100% voor inzetten!! De kinderen hier zijn allemaal echt van die lieve schatjes en andersom vinden ze dat ook haha, want we zijn nergens meer ‘veilig’. Als we gaan zwemmen bij t meertje, hebben we sowieso gezelschap van een groepje kinderen (die komen uit een ander dorpje) en ook hebben een aantal kinderen van stage ontdekt waar wij wonen. Dus die komen soms even buurten…(meer dan welkom, vooral als ze hun lieve broertjes van 2 jaar meenemen).

Waar wij echt van schrikken is het eetgedrag van de kinderen hier. Je ziet ze alleen maar lopen met de zoetste snoepjes (één grote kleurstofbom) en chips. Ook op tijden van het avondeten, halen zij dit in het kleine winkeltje bij ons in het dorp. Op school kunnen de kinderen ook van deze ongezonde dingen halen. Kinderen die geen eten mee hebben, kopen dit dan. Dit kost 1 rand (15 rand = 1 euro, dus nog geen € 0,07), heel goedkoop dus en voor hun betaalbaar. Maar echt heel frustrerend om te zien!! We willen deze week in ieder geval eens even navragen bij de directeur of er geen andere mogelijkheden zijn, want fruit is hier ook echt niet duur (gelukkig!!!).

Ik zal maar eens een eind maken aan het verhaal, anders wordt het wel heel erg lang. Volgende keer weer meer.

Ik hoop dat iedereen de carnaval tot nu toe nog heeft overleefd (hoewel ik al wel het één en ander heb meegekregen FT, haha ;))

& uiteraard hoop ik ook dat alles verder helemaal goed gaat daar in Nederland!

Onze wasmachine is btw na 3 weken gearriveerd (fijntjes) & het is nog steeds rond de 30 graden…

Veel liefs!

• 02 Maart 2014 - 17:22

Debbie :

Naar het strand om pinguïns te spotten? Bijzonder! Haha.
    Mooi verhaal en zo te horen genoeg te doen op stage. Mooie plannen lees ik al.

Succes nog!

• 02 Maart 2014 - 18:12